O niedocenianym maku i kwaskowato-czekoladowej żurawinie, czyli…

…przepis na ciasto, w której główną rolę gra właśnie On i żurawina. Mam nadzieję zarazić Was miłością do makowych wypieków.

Mak (pewnie też Wam) kojarzy się z Okresem Świątecznym i właśnie może dlatego jego smak kojarzy mi się z rodzinnym, pełnym ciepła czasem. Mak spożywamy za rzadko, bo właśnie „od Święta”, a szkoda, ponieważ nasiona maku zawierają w sobie aż około 40% tłuszczy nienasyconych (czyli tych dobrych!). Jest też świetnym źródłem białka (około 25%!), wapnia i błonnika.

To ciasto może być pierwszym krokiem do tego, by bardziej zakumplować się z makiem.

ORKISZOWE CIASTO Z MAKIEM I ŚWIEŻĄ ŻURAWINĄ.

  • Składniki na spód:
    – 200 gr mąki orkiszowej (100 gr jasnej i 100 gr ciemnej)
    – 150 gr masła bez soli w temp. pokojowej (dla wegan: margaryna bezmleczna z tego przepisu)
    – 70 gr cukru kokosowego bio
    – pół łyżeczki pasty lub ekstraktu z wanilii (możecie też oczywiście użyć świeżyć ziarenek wanilii)
  • Składniki na masę makową:
    – 200 gr maku
    – 20 gr masła bez soli (w temp. pokojowej)
    – łyżka cukru kokosowego
    – trzy łyżki miodu (dla wegan: syrop z agawy)
    – 70 gr rodzynek
    – 4 łyżki odwaru z siemienia lnianego (przepis tutaj)
  • Składniki na masę żurawinową:
    – około 300 gr świeżej żurawiny (może być też mrożona)
    – 2 łyżki cukru kokosowegoWYKONANIE:
    Zaczynamy od spodu – w naczyniu umieść mąkę, masło, cukier i wanilię. Wyrób ciasto na kruszonkę, odstaw. Formę o średnicy około 20 cm wyłóż papierem do pieczenia, a następnie jej dno wypełnij połową kruszonki. Delikatnie przyklep i włóż do piekarnika na około 15 minut nagrzanego do 180 stopni.
    Następnie, żurawinę i cukier przełóż do rondelka. Gotuj na średnim ogniu aż do uzyskania przez nią gęstości przypominającej konfiturę. Trwa to około 20 minut. Potem odstaw.
    Przyszedł czas na masę makową. Mak zmiel w młynku do kawy. Zalej zmielony mak wrzątkiem i odstaw do ostygnięcia. Odsącz go potem z wody. Połącz go z pozostałymi składnikami. Na końcu postaraj się jak najbardziej roztrzepać odwar z siemienia i delikatnie wmieszaj go do masy makowej.
    Teraz nagrzej piekarnik do 180 stopni.
    Na wcześniej podpieczony spód, wyłóż przygotowaną właśnie masę makową, następnie konfiturę z żurawiny. Na wierzch rozsyp resztę kruszonki. Piecz około 45 minut, do zarumienienia się kruszonki.Świetną opcją jest przygotowanie tej oto figowej czekolady (tutaj przepis) i rozsypanie jej na wierzch żurawinowej konfitury (potem dopiero rozsypujesz kruszonkę). Ja tak zrobiłam i wyszło magicznie!

    Spróbujecie?
    Na początek zapraszam do mnie na kawę i kawałek tego słodkiego nieba, rozsmakujecie się, daję głowę 😉

IMG_3366IMG_3354

Reklamy

DLA DZIECI: zielona zapiekanka z ryżem i brokułami.

Dwie radości – odkrycie niezwykle przyjaznego bloga o maminym gotowaniu i pożywne, szybkie wykorzystanie przepięknie zielonych brokuł. Przy okazji poszukiwań brokułowych inspiracji natrafiłam na blog Doroty – Cooking for Emily. Kiedy zobaczyłam kilka migawek z życia Doroty i jej córki Emilki, poczułam, że warto będzie zostać u Nich dłużej. Zachęcam Was do poznania ich smakowitego świata. Każdy przepis, bez wyjątku pachnie troską i miłością, to nadzwyczajne doświadczenie.

Właśnie tam napotkałam na zapiekankę z brokuł. Zweryfikowałam potrzebne składniki i zabrałam się do gotowania. U nas to wyglądało tak:

Naszykowałam:

  • całego uparowanego brokuła (przed uparowaniem rozdziel go na różyczki i umyj);
  • około 8-10 łyżek ugotowanego, brązowego ryżu;
  • przynajmniej 2-3 łyżki posiekanego, świeżego koperku (może też być suszony);
  • około 40 gr mielonego mięsa z indyka (opcjonalnie);
  • około 5-6 łyżek jogurtu naturalnego lub śmietanki owsianej czy z migdałów;
  • 2 łyżki soku z cytryny;
  • 2 jajka lub w wersji wegańskiej przynajmniej 4 łyżki odwaru z siemienia lnianego (jak zrobić odwar? zalejcie dwie łyżki siemienia lnianego dwiema mniejszymi szklankami wody, gotujcie przez około pięć minut, odstawcie do ostygnięcia, odcedź siemię od odwaru, powstały „glutkowaty roztwór” możecie przechowywać w lodówce przez około 7 dni);
  • sól morska/himalajska, pieprz świeżo zmielony;
  • 3 łyżki oleju z pestek winogron;
    Po zebraniu składników:
    Ugotuj ryż (ja skorzystałam z tego, który został mi z poprzedniego obiadu). Uparuj brokuł. Do dużej miski przenieś mięso z indyka, brokuł, jogurt, sok z cytryny, żółtka (opcjonalnie) i zmiksuj je. Do powstałej masy dodaj ryż i wymieszaj. Następnie ubite na pianę białka lub mocno roztrzepany odwar z siemienia lnianego. Nagrzej piekarnik do 170 stopni. Formę do pieczenia wysmaruj masłem lub wyłóż papierem do pieczenia. Przełóż gotową masę do formy. Piecz około 30 minut do zarumienienia.

    Tak upieczoną zapiekankę, podałam Pascalowi z sosem jogurtowo-koperkowym. Jogurt naturalny można zastąpić śmietaną owsianą czy migdałową.

Smacznego,
Paulina.
ZAPLOGO2 ZAPLOGO

KREM Z MARCHWI Z PRAŻONYMI PESTKAMI DYNI.

Często bywamy źle nastawieni do pewnych dań, produktów, czasami nawet najmniejszych składników danej potrawy, bo… gdy byliśmy dziećmi to zmuszano nas do jedzenia, bo nam coś nie wyszło, bo ktoś nas poczęstował, ale nam nie zasmakowało. Czasami warto o tym zapomnieć i spróbować jeszcze raz! Wiele składa się na nasz sukces w kuchni, ja tak czuję. Dla mnie najważniejsza jest dobra, pozytywna, czysta energia w domu, potem koniecznie zapalona świeczka, nawet w dzień, potem dobre, lokalne produkty i kojąca muzyka w tle.

Zupa-krem z marchwi kojarzyła mi się źle, ale ja właściwie nawet nie wiem dlaczego, to dopiero absurd 😉 Wszystko tego dnia mi sprzyjało, dodatkowo Pascal zrelaksowany drzemał, Joga podobnie. No i powstała ona… najlepsza!

ZUPA-KREM Z MARCHWII.
(3 duże porcje)

  • Potrzebujesz:
    – około 800 gr marchwii
    – około 4 łyżek masła klarowanego
    – 1 czubata łyżka rozbitych i roztartych w moździerzu nasion kolendry lub taka sama ilość od raz sproszkowanej kolendry
    – sól morska/himalajska i pieprz do smaku
    – uprażone pestki dyni- dobrej jakości olej, koniecznie tłoczony na zimno olej (np. lniany, może być też oliwa z oliwek)
  • Jak to zrobić?
    Obierz marchew, pokrój ją w plasterki i duś w garnku na rozgrzanym wcześniej maśle klarowanym, około 10 minut. Następnie zalej marchew wodą, tak by w całości ją pokryła i dodaj kardamon. Gotuj na średnim ogniu około 20 minut. Po niedługiej chwil od zdjęcia z ognia, dokładnie zmiksuj. Następnie posyp uprażonymi pestkami dyni, płatkami soli i pieprzem, a na końcu polej dobrym olejem. No to, delektujcie się!

IMG_3316